Jak eksportować do Chin?

E-commerce

CNNIC opublikowało informację, że liczba rodzimych użytkowników internetu w Chinach przekroczyła 802 mln! Z czego ponad 700 mln ludzi robi zakupy przez internet. 

Zważając na tak liczną grupę, otwierają się niezliczone możliwości na zaprezentowanie naszych polskich produktów. Jak to zrobić?

W zależności od specyfiki produktu istnieje kilka kanałów sprzedaży, najpopularniejsze z nich to:

 

Wechat 微信-sklep online

 

WeChat to do niedawna „tylko” komunikator zrzeszający około 990 mln użytkowników –głównie chińskich. Od jakiegoś czasu stał się również potężnym narzędziem marketingowym budującym

e-commerce w Chinach. Sukces twojego sklepu internetowego uzależniony jest od ilości „wejść”. Ważną rolę odgrywa tutaj marketing szeptany.

 

WEIBO新浪微博

 

Jedna z największych platform społecznościowych w Chinach. To kombinacja Facebook`a, Twitter`a i Instagramu w jednym. Ponad 500 mln zarejestrowanych użytkowników.

Chcesz, aby Twoja marka była rozpoznawalna? - zaistniej na tym micro-blogu.

Influencerzy zwani w Chinach jako KOL`S- Key Opinion Leaders

 

Wszyscy wiedzą, że nieodzowną bronią w walce o zaistnienie w e-commerce są osoby znane i lubiane, które to zgodzą się na reklamowanie i rozpowszechnianie naszego produktu w sieci. 

 

Ścieżka nabycia produktu jest nieco inna niż w Europie. Chińscy konsumenci najpierw sprawdzą wiarygodność marki na wyszukiwarce np. Baidu. Zadbaj więc o to, aby zaistnieć na najbardziej znanych przeglądarkach chińskich.

 

Odszukają twoją stronę internetową – stwórz ją w języku rodzimym, angielskim i chińskim. Gust dotyczący wyglądu strony web nieco rożni się od europejskiego!

 

Sprawdzą opinie konsumentów – zadbaj o reputację swoich produktów w sieci. To właśnie pozytywne opinie sprzedadzą Twój produkt w Chinach. To niezwykle ważny element w całej machinie marketingowej.

 

Chińczycy chcąc kupić produkt oryginalny zasięgają rady w mediach społecznościowych. Jeśli KOL`s pokazują się z produktem danej marki, taka rzecz osiąga status zaufanej. Jeśli nie masz KOL`s nie sprzedasz.

 

Popularnością cieszą się również przekazy na żywo z lokowaniem produktów tzw. Live streaming. Najbardziej znaną platformą w Chinach jest iQiyi

Przyzwyczajenia Chińczyków

 

Zakup importowanych dóbr przez internet jest dla Chińczyków prestiżem. Pozycjonuje ich to w społeczeństwie jako ludzi bogatych. Często chcąc się pokazać prezentują takie produkty najbliższym i znajomym, zwłaszcza importowaną żywność. W tej kwestii Chińczycy są coraz bardziej „eco- świadomi”. Jeśli stać ich na produkty importowane potwierdzone certyfikatem, z pewnością skorzystają z szansy zakupu zdrowej żywności dla swojej rodziny.

 

Chcąc zaistnieć w mediach chińskich potrzebny ci będzie profesjonalny team, który dopilnuje aby Twój produkt znalazł się w sieci na odpowiednich platformach. Zapewnią serwis „po-sprzedażowy”, a przede wszystkim zbudują zaufanie klienta, które jest nieodzownym aspektem. 

Sklepy online


T-MALL, JD 

 

To dwa najbardziej znane sklepy online, na których wystawiane są najczęściej marki popularne. Mówi się, że już pierwszy dzień na T-mall gwarantuje setki kliknięć.

 

Zaistnienie na nich nie jest proste. Najpierw trzeba się zakwalifikować, to management sklepu decyduje czy jesteś „godzien” wystawiania swoich produktów na ich stronie. Następnie trzeba zainwestować dość pokaźną kwotę na wpisowe, opłatę roczną, prowizję od sprzedaży i prowizję od opłat. Koszty można zminimalizować zawierając współpracę z partnerem, którego sklep już działa na T-mall czy JD. Inne znane sklepy online to m.in. Taobao, Suning, Little Red Book czy tez YiHaoDian.

 

W skrócie, aby wejść na rynek chiński twoja marka powinna być znana i lubiana, odpowiednio reklamowana. Twoje produkty powinny zaistnieć na chińskich przeglądarkach, chińskich stronach online oraz social media. Poprzez odpowiedni marketing trzeba zbudować zaufanie klienta.

 

No chyba, że możesz zaoferować produkt niszowy, którego brak lub są jego niewystarczające ilości na rynku chińskim, a którego Chińczycy pragną np. mięso BIO. 

Wiedza



Eksportując produkty, nazwijmy je newralgicznymi, jak na przykład mięso znajomość „guobiao” czyli chińskich standardów odnośnie cech produktu jest niezbędna. Każde potknięcie np. chociażby w wysokości chińskiej czcionki na nalepkach, grozi zatrzymaniem/ cofnięciem kontenera. Tutaj każdy aspekt, nawet najmniejszy ma znaczenie. 

Targi

 

W Chinach wachlarz oferowanych targów jest ogromny. Wiele polskich firm obecnie wystawia się już na tych najbardziej prestiżowych np. SIAL w Szanghaju odnośnie artykułów spożywczych. 

Firma China-Consulting pomoże w wyborze najodpowiedniejszych targów dedykowanych do Państwa produktów. 

Planujesz wejść na rynek chiński?



Wejście na rynek chiński nie jest sprawą prostą, ponieważ panują tu inne zasady i wymagania różniące się znacząco od naszych europejskich. Specyfika produktu wyznacza ścieżkę sprzedaży. Dla jednego produktu będzie to e-commerce dla innego zorganizowana sieć dystrybutorów. Zatem powołajmy się na profesjonalistów. Nasza firma współpracuje z doświadczoną agencją w Chinach, która poprowadzi Cię „za rękę” przez świat „e-commerce”, służąc doradztwem, wprowadzając strategię online lub proponując kontakty z wybranymi dystrybutorami. 

 

Pomożemy nawiązać kontakty, zbadamy rynek, służymy naszą ekspercką wiedzą i umiejętnościami z zakresu eksportu do Chin. Zapraszamy do współpracy.